Børns deltagelse i natur

Vi ved ud fra et voksenperspektiv, at natur og udeliv er afgørende for børns udvikling. Men hvad siger børnene til den og kan pædagogerne lade sig inspirere af den? 

Projektet har været tilknyttet SFOén Blæksprutten på Fløng Skole i Høje Taastrup kommune. 

Når børn fortæller om deres forhold til natur, så er det oplevelserne, udfordringerne og det sociale samspil i naturen, der er i centrum. Børns forhold til naturen lægger sig således tæt op af de kvaliteter som mere videnskabelige undersøgelser har dokumenteret. 

Det er tilsyneladende ikke kun et professionelt voksensynspunkt, at naturen byder på udfordringer for børnene, det er ligeledes et børneperspektiv. 

Kontaktperson: Helle Nielsen, helleni@ruc.dk

Børns deltagelse i naturFokuspunkt: Udvikling af den pædagogiske faglighed

Projektperiode: 24. feb. 2006 - 1. maj. 2007

Læs rapporten

og tillægsrapporten

Sidst opdateret 20-06-2011